بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازی های رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر

نویسندگان

مرضیه امیرخانی

دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران زهرا سلمان

دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران

چکیده

مقدمه و هدف: رویکرد انعطاف پزیری مغز، کابردها و دلالت­های زیادی برای افزایش فعالیت­های عصبی و هوشی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازی­های رایانه­ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر می­­باشد. روش شناسی: جامعه آماری مورد نظر کلیه مدارس دخترانه در سال تحصیلی 93-92 در دامنه سنی 12 تا 18سال استان اصفهان می­باشد.که از میان این مدارس 60 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب گردید. در مرحله­ی پیش آزمون، سطح هوش اجتماعی نوجوانان با استفاده از پرسشنامه چادنا مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس تمام شرکت کنندگان در غالب دو گروه آزمایشی الف، ب و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی الف طی 16 هفته تحت تأثیر برنامه­ی بازی­های رایانه­ای و گروه آزمایشی ب نیز تحت تأثیر یک دوره فعالیت­های بدنی منتخب ریتمیک قرار گرفت، گروه کنترل در این مدت هیچ گونه فعالیت خاصی انجام نداد. پس ازپایان دوره­ی تمرین، تست هوش اجتماعی مجدداً اجرا شد. نتایج بدست آمده در دو مرحله با استفاده از آزمون کوواریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نشان داد که در مرحله­ی پیش آزمون بین میانگین امتیازات هوش اجتماعی نوجوانان (سه گروه) تفاوت معناداری وجود ندارد، اما در مرحله­ی پس آزمون میانگین امتیازات هوش اجتماعی دو گروه آزمایش، بیشتر از گروه کنترل بود(0.05pبحث و نتیجه گیری: مشاوران مدارس و دیگر نهادهای مرتبط با آگاهی از این تحقیق می­توانند نتایج آن را در جهت کمک به خانواده­های مراجعه کننده، که نگران  هوش اجتماعی و روابط اجتماعی دختران خود هستند به کار­گیرند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازی‌های رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر

مقدمه و هدف: رویکرد انعطاف پزیری مغز، کابردها و دلالت­های زیادی برای افزایش فعالیت­های عصبی و هوشی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازی­های رایانه­ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر می­­باشد. روش شناسی: جامعه آماری مورد نظر کلیه مدارس دخترانه در سال تحصیلی 93-92 در دامنه سنی 12 تا 18سال استان اصفهان می­باشد.که از میان این مدارس 60 دانش‌آموز به...

متن کامل

بررسی میزان تأثیر بازی های رایانه ای پرخاشگرانه بر خودپنداره نوجوانان دختر و پسر راهنمایی بندرعباس

چکیده مقدمه: نوجوانی با تغییر در خودپنداره که از تجربیات و تعاملات اجتماعی ساخته می شود، همرا ه است. تحقیقات اخیر بیانگر نقش احتمالی بازی های رایانه ای پرخاشگرانه بر خودپنداره نوجوانان می باشد. هدف این پژوهش، بررسی میزان تأثیر بازی های رایانه ای پرخاشگرانه بر خودپنداره نوجوانان پایه دوم راهنمایی شهر بندرعباس بود. روش کار: این پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه ک...

متن کامل

تاثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش آموزان دوره اول متوسطه

هدف پژوهش حاضر تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری به تعداد 5030 نفر که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس پایه های تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمع‌آوری ...

متن کامل

تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة حرکت ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی و هوشبهر کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. نمونة 24 دختر عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر، با میانگین (± انحراف معیار) سن 1/43 ± 11/98 سال و ضریب هوشی 9/95 ± 70/58 بودند. نمونه براساس ضریب هوشی و عملکردشان در توانایی های ادراکی – حرکتی همتراز و در گروه های مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله در برنامة حرکات ریتمیک هشت ...

متن کامل

مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای

زمینه و هدف: با پیشرفت صنعت شبکه و اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای هم در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در سبک‌های مختلف روانه بازار شده‌اند. لذا هدف از این پژوهش، مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه­مند به سبک­های مختلف بازی‌های رایانه­ای بود. مواد و روش‌ها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیّه نوجوانان و جوانان پسر مراجعه‌کننده به گیم‌نت­های ...

متن کامل

رابطه استفاده از بازی های رایانه ای با وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل

پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با افت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل به تعداد 7542 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 364 نفر تعیین شد. نمونه‌گیری به روش تصادفی خوشه‌ای انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسش‌نا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی

جلد ۱۲، شماره ۲۴، صفحات ۲۱۳-۲۲۶

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023